Kupte si... aneb Česká filmová reklama v plenkách
Krátkou grotesku o tom, jak nespolehlivě dojící krávu nahradit pokrmovým tukem Sana, vyrobil v roce 1927 Elekta Journal. Mlékaře si tu zahrál Ferenc Futurista, a tak se reklamní šot jmenoval Ferenc a kráva.
O výhodách benzinového traktoru Praga pojednával film Chudý otec, bohatý syn (1930, režie Bohumil Kolátor). Dobrého rádce si tu zahrál herec Josef Rovenský.
Výhodami pojištění se zabýval propagační film V blouznění (Když v hnízdo dechne mráz), který pro vlastní firmu natočil Josef Kokeisl. Hlavní hrdina, odhadce kulatiny a otec rodiny (Roman Růžička), odmítne nabídku pojištění svého domku. V lese se však dalšího dne zraní a na následky zranění umírá. Jeho rodině pak věřitelé zabavují veškerý majetek Šťastný konec však přece přijde – je to jen hrozný sen. Po probuzení se napravený hrdina odhodlá uzavřít pojištění na život i na dům. Jak je vidět, některá schémata jsou tu už hodně dlouho.
Opravdu zdrcující efekt však musel mít „osvětový film o nových metodách v zemědělství a výhodách hnojení ledkem“ Jinak otcové – jinak děti (1929, výroba Propagafilm). Dějově připomíná budovatelské komedie padesátých let; na folkloristický příběh lásky dvou venkovských milenců je totiž naroubován konflikt mezi zastaralým a moderním způsobem hnojení. Mařenka (Anita Janová) dostane svého Jeníka (L. H. Struna) teprve poté, co jeho otec začne hnojit ledkem a jejich pole získají tak vysoký výnos, že se Mařenčině matce vyplatí dceru provdat... Celý tento vskutku akční příběh trval celých 145 minut. I tak dlouhé mohou být reklamy...
husté
(elegant, 28. 2. 2009 13:18)